
Deb Houpvel (Deb Hopewell)
22. April 2015.
Kanađanin Derek Kesek (Derek Kesek) je naumio da napravi prvi avion koji će biti izrađen skoro u potpunosti od konoplje. Tako je, dobro ste čuli, od kanabisa.
Ako sve bude išlo kao što je planirano, avion sa četiri sedišta – koji će biti napravljen od barem 75% konoplje, čiji će motor da radi na biogorivo proizvedeno od konoplje – će da krene na svoj prvi let ove jeseni ili sledećeg proleća iz Kiti Houka (Kitty Hawk) u Severnoj Karolini, mesta u kome su braća Rajt (Wright) izveli svoj istorijski let. To je prvi deo Kesekovog plana da se upotreba industrijske konoplje podigne sa tla, a zašto je izabrao da napravi avion umesto recimo motocikla: Zato što će biti primećen.
“Korišćenje konoplje ima mnogo prednosti,” kaže Derek Kesek, koji je ranije bio vlasnik organskog restorana u Ontariju i osnivač je Hemperta (Hempearth) kompanije koja se fokusira na razvoj proizvoda od konoplje za široku upotrebu. “Ovaj projekat je samo prvi eksperiment sa industrijskom konopljom, a planiramo da istražujemo mnogobrojne načine korišćenja. Jednom kada ustanovimo strukturna testiranja i informacije iz projekta konoplje, mi ćemo to da uzmemo i započnemo rad na sledećoj najboljoj primeni. Ni nebo više neće biti granica”
Kesek veruje da konoplja može da se iskoristi kao zamena za fiberglas koji se trenutno koristi za izgradnju letelica. To je bitno zbog toga što proizvodnja konoplje ne zagađuje okolinu, za razliku od proizvodnje fiberglasa koja stvara zagađenje vazduha, jer oslobađa stiren u atmosferu.
Konoplja se koristi već vekovima za proizvodnju stvari kao što su konopac i razne vrste tkanine, a podaci o proizvodnji papira od konoplje u Kini su stari nekoliko hiljada godina. Danas možete nabaviti bezbroj proizvoda koji su napravljeni od industrijske konoplje: odeću, sapune, ulje, semenke bogate omega 3 i omega 6 kiselinama koje se koriste kao dodatak ljudskoj ishrani i kao hrana za životinje, pa čak i građevinski materijali. Veliki deo proizvoda napravljenih od konoplje koji se koriste u SAD dolaze iz Kanade, koja je legalizovala proizvodnju industrijske konoplje još 1992. godine.
Ali konoplja je bila žrtva lošeg prestavljanja u medijima još od kad je propagandni filma Ludilo izazvano marihuanom (Reefer madness) izazvao strah kod Amerikanaca, a Zakon o oporezivanju marihuane iz 1937. godine prekinuo proizvodnju konoplje u Sjedinjenim Američkim Državama uprkos činjenici da industrijska konoplja sadrži samo malu količinu THC-a, psihoaktivnog jedninjenja zbog koga se kanabis koristi za medicinske i rekreativne svrhe. Hemijske kompanije su takođe imale udela u zabrani konoplje, jer su je smatrale za konkurenciju njihovim plastičnim i sintetičkim prerađevinama. (Propisi su popustili 1942. godine kako bi uzgoj konoplje pomogao ratnim delatnostima, ali je 1957. godine uzgoj konoplje ponovo zabranjen.)
Onda je prošle godine predsednik Obama potpisao poljoprivredni zakon koji je odstranio uzgajanje konoplje u svrhe istraživanja iz zakona o kontolisanim substancama, dozvoljavajući saveznim državama da same odlučuju o upravljanju proizvodnjom; trenutno 19 saveznih država omogućava regulisani uzgoj industrijske konoplje.
To su sjajne vesti za Keseka i sve veći broj preduzetnika, proizvođača i zastupnika konoplje koji su je prihvatili kao održivu, ekološki prihvatljivu alternativu koja znatno manje zagađuje životnu sredinu nego proizvodnja drugih materijala kao što su čelik, aluminijum ili fiberglas. Konoplja čak postaje nešto kao novi trend. Lotusov model Eko Eliz (Eco Ellise) i neki modeli Mercedesa koriste panele za vrata izrađena od vlakana konoplje. BMW I3 električni automobil ima delove enterijera koji su izrađeni od plastike ojačane konopljom. Da ne pominjemo kompozitne materijale i plastiku koji su napravljeni od biljaka (uključujući tu i konoplju) a čine da vozila budu lakša a samim tim i efikasnija kod potrošnje goriva. Zbog raznovrsnosti konoplje, komercijalne primene su skoro neograničene.
Prošle jeseni Kesek je potpisao ugovor sa proizvođačem malih aviona iz SAD o izgradnji aviona po njihovom dizajnu ali da proizvodi komponente od panela izrađenih od konoplje i smole umesto da koristi fiberglas. Projekat je još uvek u početnoj fazi. Kesek je pokrenuo kampanju za finansiranje i kaže da je na putu da prikupi 500.000 dolara koji su potrebni za ovaj projekat. Takođe je počeo da traži kompaniju koja će proizvoditi pouzdano gorivo koje će njegov avion da koristi, a možda će i da uloži finansijska sredstva u takvu kompaniju.
Zatim, kaže Kesek, koji citira Ričarda Brensona (Richard Branson) i Ilona Maska (Elon Musk) kao ljude koji su imali veliki uticaj na njega, namerava da patent ostavi slobodan, onako kako je Mask pustio Tesline patente, kako bi podstakao rast industrije.
“Mi smo kompanija koja će, kada bude imala finansijska sredstva, činiti dobre stvari sa njima. Mi stvarno želimo da poklanjamo.”
Prevod: Slobodan Petrović i IRKA tim
09. Jul 2015.
Izvor: http://www.bodymindsoulspirit.com/hemp-plane-running-off…/
Facebook
Twitter
Google+
YouTube
Tumblr
RSS